פרשת מקץ – דבר תורה 

 

אם יש דמות בתנ"ך שאכזבותיו והישגיו בנויים על חלומות, אז הדמות ההיא הנָה יוסף

זה כבר התחיל כשהוא היה נער וגילה לאֶחָיו: "שִׁמְעוּ־נָ֕א הַחֲל֥וֹם הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֥ר חָלָֽמְתִּי. וְ֠הִנֵּה אֲנַ֜חְנוּ מְאַלְּמִ֤ים אֲלֻמִּים֙ בְּת֣וֹךְ הַשָּׂדֶ֔ה וְהִנֵּ֛ה קָ֥מָה אֲלֻמָּתִ֖י וְגַם־נִצָּ֑בָה וְהִנֵּ֤ה תְסֻבֶּ֙ינָה֙ אֲלֻמֹּ֣תֵיכֶ֔ם וַתִּֽשְׁתַּחֲוֶ֖יןָ לַאֲלֻמָּתִֽי"

  • נכון זה היה חלק מהתוכנית האלוהית, אשר בסופו של דבר הביאה את כל משפחתו למצרים, אך יוסף היה יכול להתנהג אחרת
  • בוודאי הוא לא היה צריך לספר לאביו על החלום השני אשר חלם. לכן אביו גער בו בַמלים: "מָ֛ה הַחֲל֥וֹם הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֣ר חָלָ֑מְתָּ הֲב֣וֹא נָב֗וֹא אֲנִי֙ וְאִמְּךָ֣ וְאַחֶ֔יךָ לְהִשְׁתַּחֲוֹ֥ת לְךָ֖ אָֽרְצָה?"
  • הֵעִיר הרב יצחק עֲרָמָאה (המאה ה-15, ספרד) "מה תועלת לו שיתקיימו החלומות, ואף כי תהיה תועלת לו לא היה לו לחטוא כנגד אביו"
  • הלקח הוא, כפי שכתוב בקהלת: "עֵ֥ת לַחֲשׁ֖וֹת וְעֵ֥ת לְדַבֵּֽר"
  • יוסף רק ראה את עצמו, ולא היה רגיש לרגשותיהם של אחרים
  • לא פלא שאֶחָיו כינו אותו "בַּ֛עַל הַחֲלֹמ֥וֹת הַלָּזֶ֖ה" ומכרו אותו לַישמעאלים אשר הורידו אותו למצרים
  • בינתיים הציפיות של יוסף לִגדוּלה לא התגשמו והתבטאויותיו לא עזרו לו

שוב נלכד יוסף בְעולם החלומות כאשר הוא פתר בבית הסוהַר את חלומותיהם של שר המשקים ושר האופים. הוא אמר לשר המשקים: "כִּ֧י אִם־זְכַרְתַּ֣נִי אִתְּךָ֗ כַּאֲשֶׁר֙ יִ֣יטַב לָ֔ךְ וְעָשִֽׂיתָ־נָּ֥א עִמָּדִ֖י חָ֑סֶד וְהִזְכַּרְתַּ֙נִי֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וְהוֹצֵאתַ֖נִי מִן־הַבַּ֛יִת הַזֶּֽה"

  • אך כשרונו של יוסף לא הועיל לו, כי כתוב: "וְלֹֽא־זָכַ֧ר שַֽׂר־הַמַּשְׁקִ֛ים אֶת־יוֹסֵ֖ף וַיִּשְׁכָּחֵֽהוּ". לכן נשאר יוסף שנתיים נוספות בכלא
  • יוסף ציפה ששר המשקים יזכור אותו, אך גם יוסף שכח את משפחתו מהרגע שהוא התקדם במצרים

רק אחרי שפתר את חלומותיו של פרעה הגיע יוסף לגדוּלות, אך אפילו אז הוא השתמש בחלומותיו כאשר הגיעו אֶחָיו למצרים בחיפוש אחרי אוכל. כתוב בפרשתנו: "וַיִּזְכֹּ֣ר יוֹסֵ֔ף אֵ֚ת הַחֲלֹמ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר חָלַ֖ם לָהֶ֑ם וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙: מְרַגְּלִ֣ים אַתֶּ֔ם לִרְא֛וֹת אֶת־עֶרְוַ֥ת הָאָ֖רֶץ בָּאתֶֽם"

מצד אחד ראה יוסף בחלומותיו ובכישרונו לפתור אותם ככלי להתפאר בו, לקדם את האינטרסים האישיים של עצמו ולנקום באֶחָיו, אך מצד שני כישרונותיו גם הצילו את משפחתו מֵרעב בארץ כנען.

כישרונותיו של אדם יכולים להפיל אותו וגם להציל אותו. כפי שכתוב במדרש:

"יוסף לא נמכר אלא על ידי חלום, שנ' 'הנה בעל החלומות הלזה בא, לכו ונמכרנו לַישמעאלים', ואף על ידי חלום יצא מבית הסוהַר"