פרשת נוח – דבר תורה

כמה זה מתאים וגם טראגי שפרשת השבוע הנָה פרשת נוח

קרוב לתחילת הפרשה אנו קוראים: "וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָאָ֖רֶץ וְהִנֵּ֣ה נִשְׁחָ֑תָה כִּֽי־הִשְׁחִ֧ית כָּל־בָּשָׂ֛ר אֶת־דַּרְכּ֖וֹ עַל־הָאָֽרֶץ"

  • השחיתות אינה דבר חדש אלא תופעה המְלַוָוה את האנושות מאז מעשה הבראשית
  • על פי התלמוד מדובר בין היתר בעבודה זרה, עבודת כוכבים והרבעת בהמה על חיה, כלומר הרבעת שני מיני בעלי חיים שונים זה עם זו
  • אך בימינו לצערנו אנו עדים לסוג שונה לחלוטין של שחיתות שנהפכה לתופעה שכיחה בחברתנו

מֵאַיִן הגיע הרֶשע? הנביא ישעיה דחה את האמונה בַדואליזם, בַשְׁנִיּוּת, הגורסת שיש האל הטוב והאל הרע, והוא ציטט את המלים: "יוֹצֵ֥ר אוֹר֙ וּבוֹרֵ֣א חֹ֔שֶׁךְ עֹשֶׂ֥ה שָׁל֖וֹם וּב֣וֹרֵא רָ֑ע. אֲנִ֥י ה' עֹשֶׂ֥ה כָל־אֵֽלֶּה"

  • היה קשה לחז"ל לקבל את הרעיון שהאל גם בורא את הרע. לכן שינו את סוף הפסוק ל"עֹשֶׂ֥ה שָׁל֖וֹם וּב֣וֹרֵא את הכל", מלים שאנו מכירים מברכת יוצר אור בתפילת שחרית
  • ובכל זאת, יש ביהדות האמונה שהאל ברא את הכול, ועל האדם לבחור בין הטוב לבין הרע. הרי כתוב בספר דברים:

"רְאֵ֨ה נָתַ֤תִּי לְפָנֶ֙יךָ֙ הַיּ֔וֹם אֶת־הַֽחַיִּ֖ים וְאֶת־הַטּ֑וֹב וְאֶת־הַמָּ֖וֶת וְאֶת־הָרָֽע…. הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֙וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים לְמַ֥עַן תִּחְיֶ֖ה אַתָּ֥ה וְזַרְעֶֽךָ"

  • לא כולם בוחרים בחיים כפי שראינו לצערנו במעשי הזוועה לפני שבועיים

אך מְעַניֵין שאנו לא רק קוראים בפרשת השבוע ש"הִשְׁחִ֧ית כָּל־בָּשָׂ֛ר אֶת־דַּרְכּ֖וֹ עַל־הָאָֽרֶץ" אלא לפני כן כתוב: "וַתִּשָּׁחֵ֥ת הָאָ֖רֶץ לִפְנֵ֣י הָֽאֱלֹהִ֑ים וַתִּמָּלֵ֥א הָאָ֖רֶץ חָמָֽס"

  • איזה צירוף מקרים! אמנם המשמעות של המילה "חמס" על פי רש"י הנָה "גזל", ובכל זאת מדהים שהמילה מופיעה דווקא בפרשתנו

לבסוף המבול הגיע לסיומו ונוח, משפחתו ובעלי החיים יצאו מהתיבה. גם מלחמה זו תבוא לסיומה נקווה עם כמה שפחות אֲבֵדוֹת. אנו תפילה שדברי ישעיה יתגשמו: "לֹא־יִשָּׁמַ֨ע ע֤וֹד חָמָס֙ בְּאַרְצֵ֔ךְ שֹׁ֥ד וָשֶׁ֖בֶר בִּגְבוּלָ֑יִךְ וְקָרָ֤את יְשׁוּעָה֙ חוֹמֹתַ֔יִךְ וּשְׁעָרַ֖יִךְ תְּהִלָּֽה"