פרשת עקב – דבר תורה

 

השבוע אנו קוראים את פרשת עקב

  • מה זה "עקב"? במילה אחת: "השלכות"
  • יש למעשינו משמעות, ואסור לנו לזלזל בהם ולהתנער ממנה

על פי התורה השלכות מעשינו הן בגֶדֶר שכר ועונש:

"וְהָיָ֣ה עֵ֣קֶב תִּשְׁמְע֗וּן אֵ֤ת הַמִּשְׁפָּטִים֙ הָאֵ֔לֶּה וּשְׁמַרְתֶּ֥ם וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם … וַאֲהֵ֣בְךָ֔ וּבֵרַכְךָ֖ וְהִרְבֶּ֑ךָ וּבֵרַ֣ךְ פְּרִֽי־בִטְנְךָ֣ וּפְרִֽי־אַ֠דְמָתֶךָ דְּגָ֨נְךָ֜ וְתִֽירֹשְׁךָ֣ וְיִצְהָרֶ֗ךָ שְׁגַר־אֲלָפֶ֙יךָ֙ וְעַשְׁתְּרֹ֣ת צֹאנֶ֔ךָ עַ֚ל הָֽאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁר־נִשְׁבַּ֥ע לַאֲבֹתֶ֖יךָ לָ֥תֶת לָֽךְ"

  • ומאידך:

"הִשָּֽׁמְר֣וּ לָכֶ֔ם פֶּ֥ן יִפְתֶּ֖ה לְבַבְכֶ֑ם וְסַרְתֶּ֗ם וַעֲבַדְתֶּם֙ אֱלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶ֖ם לָהֶֽם. וְחָרָ֨ה אַף־ה' בָּכֶ֗ם וְעָצַ֤ר אֶת־הַשָּׁמַ֙יִם֙ וְלֹֽא־יִהְיֶ֣ה מָטָ֔ר וְהָ֣אֲדָמָ֔ה לֹ֥א תִתֵּ֖ן אֶת־יְבוּלָ֑הּ וַאֲבַדְתֶּ֣ם מְהֵרָ֗ה מֵעַל֙ הָאָ֣רֶץ הַטֹּבָ֔ה אֲשֶׁ֥ר ה' נֹתֵ֥ן לָכֶֽם"

אולי התפיסה המכנית הזאת אינה מקובלת על כולנו. ובכל-זאת, אם אנו מסתכלים בַמתרחש בעולמנו בתחומים כמו זיהום המים והקרקע וההתחממות הגלובלית, אי אפשר לא להבין שיש למעשינו השלכות

אמר הרמב"ם שיש שלושה סוגים של רע בעולם: הרע הנגרם על ידי הטבע, הרע שאנו מביאים על אחרים, והרע שאנו מביאים על עצמנו

פרשת עקב גם כוללת את הפרשה השנייה בקריאת שמע – פרשת עול המצוות – הכוללת את המלים:

"וְשַׂמְתֶּם֙ אֶת־דְּבָרַ֣י אֵ֔לֶּה עַל־לְבַבְכֶ֖ם וְעַֽל־נַפְשְׁכֶ֑ם וּקְשַׁרְתֶּ֨ם אֹתָ֤ם לְאוֹת֙ עַל־יֶדְכֶ֔ם וְהָי֥וּ לְטוֹטָפֹ֖ת בֵּ֥ין עֵינֵיכֶֽם. וְלִמַּדְתֶּ֥ם אֹתָ֛ם אֶת־בְּנֵיכֶ֖ם לְדַבֵּ֣ר בָּ֑ם בְּשִׁבְתְּךָ֤ בְּבֵיתֶ֙ךָ֙ וּבְלֶכְתְּךָ֣ בַדֶּ֔רֶךְ וּֽבְשָׁכְבְּךָ֖ וּבְקוּמֶֽךָ. וּכְתַבְתָּ֛ם עַל־מְזוּז֥וֹת בֵּיתֶ֖ךָ וּבִשְׁעָרֶֽיךָ"

  • יש כאן בעצם שלוש מצוות: מצוות התפילין, החובה ללמד את ילדינו, ומצוות המזוזה
  • מה תפקיד המזוזה? האם להגן, או להודיע על נוכחות המאמינים? או תזכורת לָאמונה באלוהים וקיום מצוות? כל אחת ואחד יפרש אותה לפי הבנתו, כי המצווה חלה על כולם: גברים ונשים כאחד

אסיים עם סיפור על יהודי במנצ'סטר אשר נכנס לחנות לתשמישי קדושה על מנת לקנות מזוזה

  • הוא ראה בית מזוזה שמצא חן בעיניו שעלה £7
  • כשהלך לשלם ביקשו ממנו £20
  • הוא הופתע, ובעל חנות הסביר שהמחיר גם כלל את הקלף!
  • אמר האדם: "אבל מי צריך את זה? לא רואים אותו!"
  • וזה מזכיר לי את אמירתו של רבי יהודה נשיא, אשר ערך את המשנה:

"אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו"