פרשת שופטים

פרשת שופטים מעלָה בפעם הראשונה את האפשרות שימלוך מלך על ישראל:

"כִּֽי־תָבֹ֣א אֶל־הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר ה' אֱלֹהֶ֙יךָ֙ נֹתֵ֣ן לָ֔ךְ וִֽירִשְׁתָּ֖הּ וְיָשַׁ֣בְתָּה בָּ֑הּ וְאָמַרְתָּ֗ אָשִׂ֤ימָה עָלַי֙ מֶ֔לֶךְ כְּכָל־הַגּוֹיִ֖ם אֲשֶׁ֥ר סְבִיבֹתָֽי."

המלוכה מביאה אִתָה את היציבות שהיא בוודאי רצויה, אך השליטה המוחלטת גם מביאה אִתָה את סכנת השחיתות וההגזמה

  • ולכן מדגישה התורה: "שׂ֣וֹם תָּשִׂ֤ים עָלֶ֙יךָ֙ מֶ֔לֶךְ אֲשֶׁ֥ר יִבְחַ֛ר ה' אֱלֹהֶ֖יךָ בּ֑וֹ"
  • כלומר, שהמנהיג יהיה אדם עֶרכִי המבין שהוא אינו עומד בראש הפירמידה
  • תפקידו הוא להנהיג את העם ולא להשתמש במעמדו לצרכיו האישיים. התורה מזהירה:

"לֹא־יַרְבֶּה־לּ֣וֹ סוּסִים֒ וְלֹֽא־יָשִׁ֤יב אֶת־הָעָם֙ מִצְרַ֔יְמָה לְמַ֖עַן הַרְבּ֣וֹת ס֑וּס … וְלֹ֤א יַרְבֶּה־לּוֹ֙ נָשִׁ֔ים וְלֹ֥א יָס֖וּר לְבָב֑וֹ וְכֶ֣סֶף וְזָהָ֔ב לֹ֥א יַרְבֶּה־לּ֖וֹ מְאֹֽד…. לְבִלְתִּ֤י רוּם־לְבָבוֹ֙ מֵֽאֶחָ֔יו."

  • ומה שנכון לגבי מלך הוא בוודאי נכון על אחת כמה וכמה כשמדובר במנהיגים במשטר דמוקרטי

אך מסתבר שהאדם הוא לעתים קרובות חלש מדי ואינו מסוגל לעמוד בפני הפיתוי

  • אפילו המלך שלמה, שהיה המלך הגדול, הֶחכם והמוצלח בכל הזמנים – אשר הרחיב את גבולות הממלכה ובנה את בית המקדש, עליו כתוב:

"וַיֶּאֱסֹ֣ף שְׁלֹמֹה֘ רֶ֣כֶב וּפָרָשִׁים֒ וַֽיְהִי־ל֗וֹ אֶ֤לֶף וְאַרְבַּע־מֵאוֹת֙ רֶ֔כֶב וּשְׁנֵים־עָשָׂ֥ר אֶ֖לֶף פָּרָשִׁ֑ים…. וְהַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֗ה אָהַ֞ב נָשִׁ֧ים נָכְרִיּ֛וֹת רַבּ֖וֹת …. וַיְהִי־ל֣וֹ נָשִׁ֗ים שָׂרוֹת֙ שְׁבַ֣ע מֵא֔וֹת וּפִֽלַגְשִׁ֖ים שְׁלֹ֣שׁ מֵא֑וֹת וַיַטּ֥וּ נָשָׁ֖יו אֶת־לִבּֽוֹ."

עלייתו של מנהיג לַשלטון מביאה לעתים קרובות יציבות וצדק, אבל היא גם עלולה להוביל לשחיתות ולחמדנות.

הנביא שמואל הבין את הסכנות, ולכן כאשר פנה אליו העם בבקשה להמליך עליהם מלך, כתוב:

"וַיֵּ֤רַע הַדָּבָר֙ בְּעֵינֵ֣י שְׁמוּאֵ֔ל כַּאֲשֶׁ֣ר אָמְר֔וּ תְּנָה־לָּ֥נוּ מֶ֖לֶךְ לְשָׁפְטֵ֑נוּ וַיִּתְפַּלֵּ֥ל שְׁמוּאֵ֖ל אֶל־ה'. וַיֹּ֤אמֶר ה' אֶל־שְׁמוּאֵ֔ל שְׁמַע֙ בְּק֣וֹל הָעָ֔ם לְכֹ֥ל אֲשֶׁר־יֹאמְר֖וּ אֵלֶ֑יךָ כִּ֣י לֹ֤א אֹֽתְךָ֙ מָאָ֔סוּ כִּֽי־אֹתִ֥י מָאֲס֖וּ מִמְּלֹ֥ךְ עֲלֵיהֶֽם: