פרשת שלח-לך

פרשת שלח-לך היא פרשה שכולנו מכירים על איך שמשה שלח שנים עשר מרגלים לתור את הארץ

"וּרְאִיתֶ֥ם אֶת־הָאָ֖רֶץ מַה־הִ֑וא וְאֶת־הָעָם֙ הַיֹּשֵׁ֣ב עָלֶ֔יהָ הֶחָזָ֥ק הוּא֙ הֲרָפֶ֔ה הַמְעַ֥ט ה֖וּא אִם־רָֽב. וּמָ֣ה הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁר־הוּא֙ יֹשֵׁ֣ב בָּ֔הּ הֲטוֹבָ֥ה הִ֖וא אִם־רָעָ֑ה וּמָ֣ה הֶֽעָרִ֗ים אֲשֶׁר־הוּא֙ יוֹשֵׁ֣ב בָּהֵ֔נָּה הַבְּמַֽחֲנִ֖ים אִ֥ם בְּמִבְצָרִֽים."

  • משה שולח נציגים מכל שבט ושבט לבדוק את השכורה כמו שהולכים לבחון את איכותו של כלי רכב לפני הקנייה!
  • אך למה היה צורך לבדוק את טיב הארץ ויושביה? הלא מדובר בארץ המובטחת?
  • על הארץ הזאת כתוב לא פחות מעשר פעמים בתורה: "אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֛ע לְאַבְרָהָ֥ם לְיִצְחָ֖ק וּֽלְיַעֲקֹֽב."
  • אולי הבדיקה לא היתה כל-כך של הארץ עצמה אלא של המרגלים שהם הנציגים של שנים עשר השבטים. כפי שכתוב: "אִ֣ישׁ אֶחָד֩ אִ֨ישׁ אֶחָ֜ד לְמַטֵּ֤ה אֲבֹתָיו֙ תִּשְׁלָ֔חוּ כֹּ֖ל נָשִׂ֥יא בָהֶֽם."

אך מה בדיוק היו צריכים המרגלים לבדוק?

"וּרְאִיתֶ֥ם אֶת־הָאָ֖רֶץ מַה־הִ֑וא וְאֶת־הָעָם֙ הַיֹּשֵׁ֣ב עָלֶ֔יהָ הֶחָזָ֥ק הוּא֙ הֲרָפֶ֔ה."

  • ואיך בודקים דבר כזה? לפי מספר חדרי הכושר שבו, או בתי הספר? על פי כמות ה- 35F החמקנים שיש לה או לפי מידת הלכידות החברתית?

"וּמָ֣ה הֶֽעָרִ֗ים אֲשֶׁר־הוּא֙ יוֹשֵׁ֣ב בָּהֵ֔נָּה הַבְּמַֽחֲנִ֖ים אִ֥ם בְּמִבְצָרִֽים."

  • אם יְגַלו המרגלים שהם יושבים במבצרים, האם צריך להסיק מכך את המסכנה שהם בעלי עוצמה ויהיה קשה לכובשם, או שמתוך חולשתם הם מקיפים עצמם בחומות?

כתוב בתחילת הפרשה: "וּרְאִיתֶ֥ם אֶת־הָאָ֖רֶץ מַה־הִ֑וא". אך הראייה יכולה להטעות. וזה מדגישה הפרשה לקראת סופה כשאנו קוראים על מצוות הציצית:

"וּרְאִיתֶ֣ם אֹת֗וֹ וּזְכַרְתֶּם֙ אֶת־כָּל־מִצְוֹ֣ת ה' וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם וְלֹֽא־תָת֜וּרוּ אַחֲרֵ֤י לְבַבְכֶם֙ וְאַחֲרֵ֣י עֵֽינֵיכֶ֔ם אֲשֶׁר־אַתֶּ֥ם זֹנִ֖ים אַחֲרֵיהֶֽם."

המילה "וּרְאִיתֶ֣ם" מופיעה בתחילת פרשתנו כשמדובר במשימת המרגלים וגם כאן. יש באנגלית פתגם "Seeing is believing", אך לא חייבים תמיד להאמין במה שרואים