פרשת תרומה

פרשת תרומה כוללת אולי את הדוגמה הראשונה בהיסטוריה היהודית של מערכת גיוס כספים

"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי."

  • מזה לומדים שצריך לא רק תורמים אלא גם מישהו לגייס את הכסף

ולמה היה צורך למבצע גיוס משאבים? התשובה נמצאת מספר פסוקים יותר מאוחר:

"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם."

חז"ל שמו לב שיש דמיון רב בין השימוש במלים בעבודת בניית המשכן לבין המלים המופיעות במעשה בראשית

  • בשני המקרים מדובר במפגש בין האלוהות לבין האנושות

הפרשה חוזרת פעמים רבות על השימוש במילה "וְעָשִׂיתָ" כדי להדגיש שכל אחד חייב להיות מעורב באופן אישי, אך כשמדובר בבניית ארון העדות כתוב: "וְעָשׂוּ אֲרוֹן" (בלשון רבים). למה? כתוב במדרש:

" א"ר יהודה ב"ר שלום: א"ל הקדוש ברוך הוא יבאו הכל ויעסקו בארון כדי שיזכו כולם לתורה."

אך למה היה צורך לבנות את המשכן בכלל? אולי התשובה נמצאת יותר מאוחר בפרשת "כי תישא" אשר בה כתוב:

"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינו.ּ"

  • העם היה זקוק לסימן של הנוכחות הפיזית של האל בתוכם
  • המשכן ויותר מאוחר בית-המקדש באים לענות על הצרכים של האדם ולא של האל. כפי שאמר שלמה המלך בסיום בניית בית המקדש:

"הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי."

נוכחותו של האל בעולם אינה מורידה מרעיון הטרנסנדנטליות שלו. כתוב במדרש תנחומא:

"ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי: למה היה אוהל מועד דומה? למערה שהיא נתונה על שפת הים, ועלה הים והציף. המערה נתמלאת מן הים והים לא חסר. כך אוהל מועד נתמלא מזיו השכינה."

  • היהודי יכול לעלות לירושלים על מנת לשים פתק בכותל, אבל זה בעצם עונה רק על צרכיו האישיים, כי האל נמצא בכל מקום. כפי שכתוב בספר ישעיה:

"כֹּה אָמַר ה': הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי. אֵי זֶה בַיִת אֲשֶׁר תִּבְנוּ לִי וְאֵי זֶה מָקוֹם מְנוּחָתִי?"