פרשת תרומה

פרשת תרומה מתעסקת בבניית המשכן שהיה המרכז הרוחני אשר נמצא במרכז המחנה וליווה את עם ישראל לאורך כל מסעו.

  • אך כפי שאנו יודעים, אי אפשר לבנות משכן בלי תרומות! ולכן כתוב:

"דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְיִקְחוּ־לִ֖י תְּרוּמָ֑ה מֵאֵ֤ת כָּל־אִישׁ֙ אֲשֶׁ֣ר יִדְּבֶ֣נּוּ לִבּ֔וֹ תִּקְח֖וּ אֶת־תְּרוּמָתִֽי."

  • כתוב במדרש: "אין לך כל אחד ואחד מישראל שאין יכול לעשות כל מה שאמרתי לך"
  • עבודת בניית המשכן, כמו בניית ארץ ישראל, דורשת שותפות מלאה, רצון טוב והמוכנות של כל אחד ואחד לתת את שלו ולמצוא את מקומו כמו שבטי ישראל מסביב למשכן

לצערנו החלטת הממשלה בעניין פנייתן של נשות הכותל גרמה לתגובות ממנהיגים מסוימים אשר אינן מעידות על רצון טוב

  • שר התיירות, יריב לוין, אמר: "היהודים הרפורמים בארה"ב זה זן הולך ונעלם"
  • ראש וועדת הכספים, משה גפני, הוסיף: "הרפורמים הם קבוצה של ליצנים שתוקעים סכין בתורה. לא תהיה הכרה בליצנים לא בכותל ולא בשום מקום."
  • ואמר הרב ישראל אייכלר: "הרפורמים רוצים לגרש את השכינה ואת הקדושה מן המקום הקדוש ביותר לעם ישראל."

אף אחד מהם לא התייחס לעובדה שהגרעין המקורי של נשות הכותל היה מורכב דווקא מנשים אורתודוקסיות, אשר אינן מחפשות תפילות מעורבות אלא פשוט ביקשו לקרוא תורה ליד הכותל

  • דרך אגב, כתוב בתלמוד מסכת מגילה: "תנו רבנן: הכל עולין למנין שבעה, ואפילו קטן ואפילו אישה."

ואיך כל זה מתחבר לפרשת תרומה המתעסקת בבניית המשכן?

  • בלב ליבו של המשכן בפתח קודש הקודשים עמדו שני כרובים, ועליהם כתוב בפרשתנו:

"וְהָי֣וּ הַכְּרֻבִים֩ פֹּרְשֵׂ֨י כְנָפַ֜יִם לְמַ֗עְלָה סֹכְכִ֤ים בְּכַנְפֵיהֶם֙ עַל־הַכַּפֹּ֔רֶת וּפְנֵיהֶ֖ם

אִ֣ישׁ אֶל־אָחִ֑יו אֶל־ הַכַּפֹּ֔רֶת יִהְי֖וּ פְּנֵ֥י הַכְּרֻבִֽים."

  • על המלים "איש אל אחיו" דורש המדרש: "שהיו נוהגים אהבה ורעות שנאמר עושה שלום במרומיו". דהיינו, כאשר פניהם של בני ישראל היו באמת איש אל אחיו וסימלו את האחווה – פניהם היו גם אל המקום ואל השכינה. אולם כאשר פניהם לא היו איש אל אחיו הם גם לא היו מכוונים אל המקום.