שבת הגדול

השבת האחרונה שלפני חג הפסח נקראת "שבת הגדול". יש כל מיני תיאוריות על מקור השם, אך סביר להניח שצָדַק המהרש"ל, שלמה לוריא, מגדולי רבני פולין במאה ה-16, אשר התייחס לקשר בין השם לבין המלים האחרונות בהפטרה שנקרא מחר מספר מלאכי:

"הִנֵּ֤ה אָֽנֹכִי֙ שֹׁלֵ֣חַ לָכֶ֔ם אֵ֖ת אֵלִיָּ֣ה הַנָּבִ֑יא לִפְנֵ֗י בּ֚וֹא י֣וֹם ה' הַגָּד֖וֹל וְהַנּוֹרָֽא."

  • ההתייחסות כאן היא לימות המשיח ולסוף סדר העולם הקיים

צריך לזכור שיש לליל הסדר שלושה ממדים

  • מצד אחד יש "פסח מצרים". בליל הסדר אנו קוראים בהגדה את המלים מסֵפֶר דברים:"

"וְאָמַרְתָּ֣ לְבִנְךָ֔ עֲבָדִ֛ים הָיִ֥ינוּ לְפַרְעֹ֖ה בְּמִצְרָ֑יִם וַיֹּצִיאֵ֧נוּ ה' מִמִּצְרַ֖יִם בְּיָ֥ד חֲזָקָֽה."

  • אך יש גם בהגדה אלמנט עכשווי – מה שחז"ל כינו "פסח דורות" – כי, בין היתר, אנו קוראים בתחילת הסדר את המלים "כל דכפין ייתי ויכל כל דצריך ייתי ויפסח."
  • הדאגה לנצרכים בחברתנו נותנת ביטוי למצווה בספר דברים:

"כִּ֤י תִבְצֹר֙ כַּרְמְךָ֔ לֹ֥א תְעוֹלֵ֖ל אַחֲרֶ֑יךָ לַגֵּ֛ר לַיָּת֥וֹם וְלָאַלְמָנָ֖ה יִהְיֶֽה. וְזָ֣כַרְתָּ֔ כִּי־עֶ֥בֶד הָיִ֖יתָ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם עַל־כֵּ֞ן אָנֹכִ֤י מְצַוְּךָ֙ לַעֲשׂ֔וֹת אֶת־הַדָּבָ֖ר הַזֶּֽה."

  • ובכל-זאת השלב שאליו אנחנו הגענו הנו רק מעבר לַשלב האחרון והאולטימטיווי שהוא מה שחז"ל כינוי "פסח לעתיד יבוא" של סוף העולם הזה וביאת ימות הגאולה אשר כוס אליהו מסמל

לכל אדם יש זיכרונות עֲבָרוֹ, חַוָויות ההווֶה, וציפיותיו ותקוותיו לעתיד. ומה שנכון לגבי היחיד הינו גם נכון לגבי העם כולו.

שנזכור בין הגפילטע פיש והקניידלך שבעיקר אנו קוראים בליל הסדר על מה שהיה כדי  להפיק לקחים מהעבר ומניסיוננו האומלל על מנת לבנות חברה אנושית וצודקת יותר