שבת חזון – דבר תורה  

קוראים לשבת זו "שבת חזון" על שם המלים הראשונות שאנו קוראים בַהפטרה מִסֵפֶר ישעיה

השבוע נכנסנו לחודש אב, החודש אשר בו מציינים את חורבן בתי המקדש וטרגדיות אחרות בהיסטוריה של העם היהודי

  • יש כבר רמז לָאירועים שעמדו להתרחש באותה תקופה בַמלים הראשונות בהפטרה:

"בָּנִים֙ גִּדַּ֣לְתִּי וְרוֹמַ֔מְתִּי וְהֵ֖ם פָּ֥שְׁעוּ בִֽי"

  • יותר מאוחר בהפטרה יש מלים שֶקַל להזדהות איתן:
    "אֵיכָה֙ הָיְתָ֣ה לְזוֹנָ֔ה קִרְיָ֖ה נֶאֱמָנָ֑ה מְלֵאֲתִ֣י מִשְׁפָּ֗ט צֶ֛דֶק יָלִ֥ין בָּ֖הּ"

מְעַניין שבשבוע זה, כשכולם מדברים על חוק עילת הסבירות והרכב הוועדה לבחירת שופטים, השורש ש'פ'ט' מופיע לא פחות משש פעמים בהפטרה שכוללת רק עשרים ושבעה פסוקים:

"דִּרְשׁ֥וּ מִשְׁפָּ֖ט", "שִׁפְט֣וּ יָת֔וֹם", "אֵיכָה֙ הָיְתָ֣ה לְזוֹנָ֔ה קִרְיָ֖ה נֶאֱמָנָ֑ה מְלֵאֲתִ֣י מִשְׁפָּ֗ט צֶ֛דֶק יָלִ֥ין בָּ֖הּ", "יָתוֹם֙ לֹ֣א יִשְׁפֹּ֔טוּ", "וְאָשִׁ֤יבָה שֹׁפְטַ֙יִךְ֙ כְּבָרִ֣אשֹׁנָ֔ה", "צִיּ֖וֹן בְּמִשְׁפָּ֣ט תִּפָּדֶ֑ה"

  • ברור שמשפט צדק הנו אבן יסוד של חברה צודקת, והיעדרותו הביאה לחורבן הבית

חברה צודקת אינה יכולה להתקיים כשיש בה מנהיגים מושחתים. כפי שאמר ישעיה בזמנו:

"שָׂרַ֣יִךְ סוֹרְרִ֗ים וְחַבְרֵי֙ גַּנָּבִ֔ים כֻּלּוֹ֙ אֹהֵ֣ב שֹׁ֔חַד וְרֹדֵ֖ף שַׁלְמֹנִ֑ים"

  • במאמר הנושא את הכותרת "הורשעו בפלילים – כרוניקה של פשיעה בַכנסת ובַממשלה" כתוב:

"מאז קוֹם המדינה ועד 2017 הורשעו בפלילים במדינת ישראל כשלושים ושלושה פוליטיקאים בכירים – ומאז אפשר להוסיף לרשימה! – ביניהם ניתן למצוא חברי כנסת, שרים וסגני שרים, ראש ממשלה ונשיא"

  • דרך אגב, רוב העבירות היו בתחומי השחיתות והשוחד
  • חוק דרעי 2 קובע כי בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין מינוי שרים וזהותם וזאת בטענה שהדבר נמצא ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית" ופסילת מינוי של שר על ידי בית המשפט היא פגיעה ברצון הבוחר

אם יצליחו לדלל את חוק עילת הסבירות השייכת לתחום המשפט המנהלי, לא יהיה לבית המשפט הכוח לבחון החלטות שלטוניות כגון למשל מי ראוי להיות שר בממשלה  או מה תהיינה הסמכויות של בתי הדין הרבניים. כפי שכתוב בהצעת החוק:

"מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר וכן של נבחר ציבור אחר"

כלומר, לא יהיו איזונים ובלמים. פרופ' סוזי נבות טוענת כי ביטול הסבירות עתיד להוביל לשחיתות רבה ולהמשך שחיקה הדרגתי של הדמוקרטיה בישראל

אך נישאר אופטימיים עם המלים האחרונות של ההפטרה:

"וְאָשִׁ֤יבָה שֹׁפְטַ֙יִךְ֙ כְּבָרִ֣אשֹׁנָ֔ה וְיֹעֲצַ֖יִךְ כְּבַתְּחִלָּ֑ה אַחֲרֵי־כֵ֗ן יִקָּ֤רֵא לָךְ֙ עִ֣יר הַצֶּ֔דֶק קִרְיָ֖ה נֶאֱמָנָֽה. צִיּ֖וֹן בְּמִשְׁפָּ֣ט תִּפָּדֶ֑ה וְשָׁבֶ֖יהָ בִּצְדָקָֽה"